-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36710 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

آيا توهين يا حتي انتقاد از وليّ فقيه گناه است در حالي كه بر سر پيغمبر صلي الله وعليه وآله خاك و خاكستر ميريختند و... و پيامبر آنها را شلاق نميزد؟

لازم است پاسخ در دو قسمت داده شود:

1 - آيا توهين به ولي فقيه گناه است؟

2 - انتقاد از ولي فقيه چه حكمي دارد؟

از ديدگاه اسلام، توهين به هيچ مسلماني و حتي اهانت به كفار ذمّي كه به شرايط ذمه عمل ميكنند - جايز نيست، چه برسد به رهبر مسلمانان يا انبياي الهي و امامان معصومعليهمالسلام هر كس به پيامبر اسلام يا به يكي از انبياي الهي و يا امامان معصومعليهمالسلام اهانت كند، از دايره مسلمانان خارج است.

استاد فقها محمد حسن نجفي (صاحب جواهر الكلام) با نقل روايت صحيح از امام رضا عليهالسلام ميفرمايد: هر كسي به پيغمبري - اعم از پيامبر اسلامي يا ساير انبياي الهي - دشنام دهد، كشته ميشود و اگر به مؤمنان يا ياران پيامبري دشنام دهد، تعزير و تازيانه زده ميشود.

ج 41، ص 437.

در روايتي از امام باقر عليهالسلام آمده است: مردي از طايفه هذيل به رسول خدا اهانت كرد و دشنام داد. خبر آن به نبي اكرم رسيد، فرمود چه كسي داوطلب كشتن او است؟ دو نفر از انصار گفتند: اي رسول خدا! ما او را ميكشيم. آن دو نفر به امر پيامبر صلي الله وعليه وآلهبه سوي قبيله آن مرد رفتند و كنار نهر آبي رسيدند. در آن جا سراغ مرد اهانت كننده را گرفتند. آن مرد مشغول شباني گوسفندانش بود. وقتي آن دو نفر را ديد پرسيد: شما كيستيد و اسم تان چيست؟



دو مرد انصاري از او پرسيدند: آيا تو فلاني پسر فلاني هستي؟ پاسخ داد: آري مأموران پيامبر صلي الله وعليه وآلهاز مركب خود پياده شدند و گردن آن مرد را زدند.

سپس محمد بن مسلم راوي حديث ميگويد: به امام باقر عليهالسلام عرض كردم: نظر شما درباره كسي كه (در

زمان ما) به رسول خدا صلي الله وعليه وآلهدشنام بگويد چيست؟ فرمود: اگر براي جان خودت بيم نداشته باشي، او را بكش.

وسائل الشيعه، ج 18، ص 460.

اهانت به امامانعليهمالسلام حكم اهانت به پيامبر اكرم صلي الله وعليه وآلهرا دارد در روايت صحيح هشام بن سالم ميگويد: به امام صادق عليهالسلام عرض كردم: چه ميفرماييد درباره مردي كه به اميرالمؤمنين عليهالسلام دشنام ميگويد: فرمود: به خدا قسم! ريختن خونش حلال و جايز است. اگر با اين بهانه (حكومت يا ديگران) خون عدهاي از بيگناهان را نريزند.

نوشتهايد آيا توهين به ولي فقيه گناه است در حالي كه بر سر پيغمبر صلي الله وعليه وآلهخاك و خاكستر ميريختند و

پيامبر آنها را شلاق نميزد؟

چه كساني به پيامبر صلي الله وعليه وآلهتوهين و اذيت ميكردند يا بر سر مباركش خاك و خاكستر ميريختند؟ مسلمانان بودند يا مشركان؟ آيا ميشود گفت كسي ذرهاي ايمان در وجودش باشد اما به پيامبر اكرم صلي الله وعليه وآلهتوهين كند؟ اگر افراد نادان و جاهل به پيامبر اكرم صلي الله وعليه وآلهاهانت ميكردند، حضرت به حكم آيه فاصفح الصفح الجميل و آيات حجر (15) آيه 85.

ديگر. مأمور بود از گناهان آنها صرف نظر كند و آنها را ببخشد تا ملايمت و رأفت رهبري مسلمانان زمينهاي براي بيداري و آگاهي آنان گردد و آنها را به سوي حق گرايش دهند ولي ا گر رحمت رحمة للعالمين در اين اشاره به آيه: و ما ارسلناك الا رحمة للعالمين. سوره انبياء (21) آيه 107.

گونه افراد تأثيري نداشت و آنها عمل زشت خود را تكرار ميكردند، حكم عوض ميشد، چنان كه صاحب جواهر روايتي را نقل ميكند كه هنگام فتح مكه رسول خدا صلي الله وعليه وآلهبا مسلمانان عهد بست هيچ كس را در مكه نكشند و از آنان انتقام نگيرند مگر كساني را كه با آنان بجنگند يا كساني كه رسول خدا را ميآزردند: و از جمله

آنان دختراني بودند كه با آوازه خواني به پيامبر صلي الله وعليه وآلهتوهين ميكردند. حضرت فرمود: آن دو نفر را هر كجا يافتيد بكشيد، حتي اگر به خانه خدا و برده كعبه آويخته و پناه برده باشند.

جواهر الكلام، ج 41، ص 434.

حكم توهين به رهبر مسلمانان (ولي فقيه) و ساير مسلمانان

پيامبر اكرم صلي الله وعليه وآلهفرمود: به رهبران و پيشوايان خود ناسزا نگوييد و براي اصلاح و شايستگي آنان دعا كنيد، زيرا شايستگي آنان شما را به شايستگي ميرساند. در حديث ديگري ميفرمايد: شما را از ناسزا گفتن به مسلماني و نافرماني كردن از رهبر و پيشواي عادل نهي ميكنم.

صادق احسان بخش، آثار الصادقين، ج 8، ص 168.

امام صادق عليهالسلام از قول پيامبر اكرم ميفرمايد: هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، نبايد در مجلسي كه در آن به رهبر و پيشواي مسلمانان ناسزا گفته ميشود يا عيب مسلماني ذكر ميگردد، بنشيند.

وسايل الشيعه، ج 6، ص 507، به نقل از آثار الصادقين.

در مورد اهانت و مذمت پيامبر اكرم صلي الله وعليه وآلهفرمود: يا معشر من اسلم بلسانه و لم يُخلص الايمان الي قلبه لا

تذموا المسلمين و...؛ اي كساني كه به زبان اسلام آورده و ايمان در قلبتان جاي نگرفته است، مسلمانان را اصول كافي، ج 4، ص 57، ترجمه سيد جواد مصطفوي.

مذمت و نكوهش نكنيد و از عيوب آنان جستجو نكنيد، زيرا هر كه عيوب آنها را جستجو كند، خداوند عيوب او را دنبال كند، و هر كه خداوند عيبش را دنبال كند، رسوايش نمايد، اگر چه در خانهاش بنشيند.

وقتي بدگويي و اهانت به هر مسلماني موجب گردد كه فرد از زمره مؤمنان خارج گردد و از جمله كساني باشد كه به زبان اسلام آورده است، پس چه حكمي دارد كسي كه به رهبر مسلمانان ولي فقيه كه به نيابت از امام عصر (عج) در رأس حكومت قرار گرفته است، توهين روا ميدارد؟!

حكم اهانت به ولي فقيه يا هر مسلمان شيعه پيرو دوستدار اهل البيت را با حديث معراجي كه پيامبر اكرم صلي الله وعليه وآلهاز قول خداوند بيان فرموده، به پايان ميبريم.

امام باقر عليهالسلام فرمود: وقتي پيامبر اكرم را به آسمان بردند، خداوند به پيامبر اكرم صلي الله وعليه وآلهفرمود: يا محمد: من

أهان لي وليّاً فقد بارزني بالمحاربه...؛ هر كه به وليّ و دوست من اهانت كند، آشكارا به جنگ من آمده است. چنين فردي بداند كه من براي ياري كردن دوستان و وليّ خود از هر كس و هر چيز ديگري شتابانتر عمل

ميكنم. (يعني زود از او انتقام ميگيرم).

اصول كافي، ج 4، ص 56 تا 52، حديث 3 و 5 و 7 و 8 و 10.

2 - آيا انتقاد از وليّ فقيه گناه است؟

اگر نقد عملكرد ولي فقيه جهت اصلاح امور و رعايت و حفظ مصالح مسلمانان و از باب دلسوزي و تذكر باشد و ا ين نقد به صورت مستقيم مانند نامه به اطلاع وي برسد تا منشأ اثر و عمل گردد و باعث بازنگري رهبري در كارهايش شود، عملي ارزشمند و بلكه از باب النصحة الائمة المسلمين تكليف و وظيفه ا ست، ولي ا گر صرفاً در نوشتهها و گفتهها و سخنرانيها با انگيزه تضعيف رهبري و محوريت مسلمانان و ايجاد اختلال در نظام سياسي و اجتماعي باشد، جايز نيست، بلكه از گناهان كبيره ميباشد، زيرا چنين موضعگيري، و انتقادها، زمينه را براي تفرقه و اختلاف و هرج و مرج فراهم ميسازد، در نتيجه اجانب و دشمنان را براي تهاجم و نفوذ به كشور اسلامي تحريم مينمايد.

همان گونه كه قرآن ميفرمايد: فرمان خدا و پيامبرش را( به عنوان رهبر و وليّ امر اطاعت كنيد و نزاع و

كشمكش نكنيد، كه سست ميشويد و قدرت و شوكت شما از ميان ميرود (در نتيجه راه نفوذ بيگانگان باز ميشود) بلكه صبر و استقامت كنيد كه خداوند با استقامت كنندگان است.

انفال (8) آيه 46.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.